Kinematikai vizsgálatok a vasúti pálya-jármű rendszerben / Kinematic examinations on railway track – vehicle system

Primary tabs

Erre a témakiírásra nem lehet jelentkezni.
Nyilvántartási szám: 
19/05
Témavezető neve: 
Témavezető e-mail címe:
bocz.peter@emk.bme.hu
A témavezető teljes publikációs listája az MTMT-ben:
A téma rövid leírása, a kidolgozandó feladat részletezése: 
A túlemelés, a túlemeléshiány és az átmenetiívek alakja (pl. klotoid, koszinusz, egyéb) és annak hossza elengedhetetlen bemeneti paraméterei a vasúti vonalvezetés tervezésének, valamint a körívek közötti rövid egyenesek minimális hossza is ugyanilyen lényeges. Bár léteznek előírások ezek meghatározására, azonban a hazai és a nemzetközi előírások egymástól eltérőek. A kutatási téma fő feladata a vasúti járművek viselkedése a vasúti pálya átmenetiíveiben és azok környezetében.
Az előírások által meghatározott minimális hosszak a geometriai elemek között kinematikai alapon újradefiniálandók. A sebesség és a gyorsulás méréseket érzékelőkkel kell elvégezni, és a kapott mozgásjellemzők időfüggvényeit kell elemezni.
A jelenlegi előírások szerint az átmenetiív teljes hosszának és a túlemelés-átmenetnek azonos hosszúságúnak kell lennie. Kinematikai alapon meg kell vizsgálni, hogy az túlemelésátmenet hossza lehet-e eltérő (kisebb) mint az átmenetiív hossza. A mozgásjellemzőket, úgy mint a centrifugális gyorsulást és a gyorsulásváltozást kell elemezni, figyelembe véve a határértékeket. A jelenlegi elméletek elhanyagolják a vasúti pálya középvonalának torziós hatását. Érzékenység vizsgálatot kell végezni, hogy a pálya torziója milyen mértékben befolyásolja a gyorsulásváltozás mértékét.
 
A kutatási téma főbb pontjai:
• Szakirodalmi áttekintés, releváns publikációk összegyűjtése
• Az átmenetekre vonatkozó meglévő előírások, szabványok összehasonlítása
• A vizsgálatok területeinek szűkítése: átmenetiívek / átmenetiívek közötti rövid egyenesek / túlemelés kifuttatás / átmeneti ív és túlemelés-átmenet közötti eltérő hosszak / átmenetiív és túlemelésátmenet eltérő típusának hatásai
• Mérések gyorsulás-érzékelőkkel a jármű különböző pontjain
• Mérések giroszkóp-érzékelőkkel a jármű különböző pontjain
• A pálya jármű-rendszer 3D kinematikai szimulációja, beleértve a túlemelést és a különböző formájú átmenetiíveket
• A szimuláció és a mérések közötti validálás
• A tervezési előírásokban alkalmazandó javasolt paraméterek kidolgozása
 
***********************
 
The cant, cant deficiency and the transition formula (clothoid, cosine, bloss, etc.) and length are essential input parameters of the railway alignment design, and the minimal length of the short straight sections between transitions is also important. Although there are existing regulations, domestic and international regulations are different. The main task of the research topic is to clarify how railway vehicles behave in the transition and the surrounding sections of railway alignment.
Standards define the required length of intermediate elements between geometrical elements. Such lengths are to be redefined on kinematical basis. Measurements of speed and acceleration should be carried out by sensors and the time functions of these movement characteristics shall be analysed. 
According to present regulations the total length of curvature transition and that of cant transition should be equally long. On a kinematical basis, it should be analysed whether the cant transition may be shorter than curvature transition. Movement characteristics, such centrifugal acceleration and changing of acceleration shall be analysed and limit values shall be taken into consideration. Current theories neglect the effect of torsion of the centreline of the railway track. A sensitivity analysis is to be carried out how much the torsion of the track influences the magnitude of the changing of acceleration.
 
The main points of the research topic:
    • Literature review, find relevant publications on the task
    • Comparison of the existing regulations on transitions
    • Narrowing the area of examinations: transitions / straight between transitions / cant runout / different length of transition and cant runout / different type of transition and cant runout
    • Measurements with accelerometer sensors at different points of the vehicle
    • Measurements with gyroscope sensors at different points of the vehicle
    • 3D kinematical simulation of the track-vehicle system including cant and different forms of transitions
    • Validation between the simulation and the measurements
    • Development of the proposed parameters to be applied in the design regulations
A téma meghatározó irodalma: 
1. Conrad Esveld – Modern Railway Track 653 p. MRT Productions (2001)
2. B. Kufver 1 & J. Förstberg (2004): Dynamic vehicle response versus virtual transitions, Computers in Railways IX, J. Allan, C. A. Brebbia, R. J. Hill, G. Sciutto & S. Sone (Editors) © 2004 WIT Press, www.witpress.com, ISBN 1-85312-715-9
3. J. Nasarre, M. Cuadrado, P. Gonzalez Requejo, E. Romo, C. Zamorano (2018): Modeling the Calculation of lateral accelerations in railway vehicle bodies due to track alignment singularities. https://www.researchgate.net/publication/267707390
4.  Ciobanu, Constantin. (2015). A different view on the virtual transition. When is a transition curve not needed?. Journal (Permanent Way Institution). 133. 30.
5. Wojtczak, Robert. (2017). Characteristic of Wiener Bogen® transition curve.
A téma hazai és nemzetközi folyóiratai: 
1. Periodica Polytechnica Civil Engineering
2. Pollack Periodica (Scopus)
3. GRADEVINAR, Journal of Croatian Association of Civil Engineers (Scopus)
4. Periodica Jaurinensys (Scopus)
5. Sínek Világa
A témavezető utóbbi tíz évben megjelent 5 legfontosabb publikációja: 
1. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter ; Posgay, Zoltán: „A practical approach to tramway track condition monitoring:: vertical track defects detection and identification using timefrequency processing technique” SELECTED SCIENTIFIC PAPERS - JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING 13 : s1 pp. 135-146. , 12 p. (2018)
2. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter: „Experimental Investigation on Condition Monitoring Opportunities of Tramway Tracks” PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING 62 : 1 pp. 180-190. , 11 p. (2017)
3. Bocz, Péter: „Examination of transition curves by detailed kinematical methods” MAGYAR ÉPÍTŐIPAR 64 : 1 pp. 8-15. , 8 p. (2014)
4. Fi, István ; Tóth, Csaba ; Bocz, Péter ; Pethő, László: „Útburkolatok méretezése” Budapest, Magyarország : TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (2012) , 457 p.
5. Bocz, Péter: „The effect of stiffness and duration parameters to the service life of the pavement structure” PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING 53 : 1 pp. 35-41. , 7 p. (2009)
A témavezető fenti folyóiratokban megjelent 5 közleménye: 
1. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter ; Posgay, Zoltán: „A practical approach to tramway track condition monitoring:: vertical track defects detection and identification using timefrequency processing technique” SELECTED SCIENTIFIC PAPERS - JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING 13 : s1 pp. 135-146. , 12 p. (2018)
2. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter ; Posgay, Zoltán: „Vibration-based condition monitoring of Tramway track from in service vehicle using time-frequency processing techniques” In: Stjepan, Lakušić (szerk.) Proceedings of the 5th International Conference on Road and Rail Infrastructures – CETRA 2018 Zágráb, Horvátország : University of Zagreb, Faculty of Civil Engineering, (2018) pp. 631-638. , 8 p.
3. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter: „Detecting track irregularities from the vibration analysis of wheel-rail contact on tramway track” pp. 1-8. , 8 p. In: Ing, Peter PLATKO PhD; Ing. Vlasta ONDREJKA HARBUĽÁKOVÁ, PhD.; Ing., Viola HOSPODÁROVÁ; Ing., Tomáš OLEXA; Ing., Michaela SMOLÁKOVÁ (szerk.) Young Scientist 2017 : 9th International Scientific Conference of Civil Engineering Košice, Szlovákia : Technical University of Kosice, (2017)
4. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter: „Experimental Investigation on Condition Monitoring Opportunities of Tramway Tracks” PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING 62 : 1 pp. 180-190. , 11 p. (2017)
5. Vinkó, Ákos ; Bocz, Péter: „Practical experience and in-service vehicle dynamics measurements based maintenance strategy for Tramways Infrastructure pp. 335-341.” In: Stjepan, Lakušić (szerk.) Road and Rail Infrastructure IV: proceedings of the 4th International Conference on Road and Rail Infrastructures - CETRA 2016 Zágráb, Horvátország : University of Zagreb, Faculty of Civil Engineering, (2016)

A témavezető eddigi doktoranduszai

Vinkó Ákos (2013/2016/2018)
Csortos Gabriella (2017/2021/2024)
Státusz: 
beküldött